Gyaaksla

04.06.06

681 moh / 6 timer

Det var en fin junidag vi bestemte oss for å ta sesongens første fjelltur. Etter mye fram og tilbake bestemte vi oss for å gå til Gyaaksla. Vi satte oss i bilen og kjørte til Helleland og tok av mot Gyadalen. Der parkerte vi ved en gård og begynte å gå oppover. Her var det tydeligvis ingen kjære mor. Vi gikk inn i en skog og stigningen var i gang fra første steg .Det varte ikke lenge før d ble bra utsikt. Etter hvert som vi kom lenger opp i høyden ble det åpnere landskap, og vi passerte mange fine vann på veien. Ca 40 min før vi nådde toppen hadde vi oss en fortjent matpause, før vi fortsatte turen mot toppen. På veien opp passerte vi en veldig bratt kløft, hvor vi så helt ned til vannet vi kjørte langs før vi begynte å gå. Det var enormt bratt. Vi fikk litt sug i magen for å si det sånn. Det var overraskende hvor mye snø der var i fjellet. Vi passerte et par store flekker, så litt snøballkrig ble det jo. Etter tre timer slit nådde vi toppen og det viste seg å være protokoll, så da var det rett bort og skrive oss inn. Det var en fantastisk utsikt hvor vi så langt ut i havet og mange fjelltopper rundt oss. Det som gjorde turen slitsom var at det ikke var merket sti, så vi brukte nok en del tid på å gå omveier, og vi måtte nesten gjette oss fram til tider. Heldigvis hadde vi fantastisk vær. Var litt kald vind eneste. Med denne turen så sikret vi oss bronsemerket.