Mohidler

22.07.05

900 moh / 4 timer

Vi startet en tredagers fjelltur ved Lortabu i Sirdalen. Været var særdeles dårlig, og vi måtte ha på oss regntøy før vi startet. Det var en del stigninger på begynnelsen av turen, og været var så dårlig at vi bare gikk direkte til hytten. Det ble en del balansetrening over noen bekker og elver. Vi var fornøyd da vi endelig fant skille der vi skulle ta av til Sandvatn, hytten vi skulle til. Etter veiskille var det bare vel en halvtime igjen til hytten, og da så vi ut som to drukna kattunger. Da var det godt å komme til ei varm hytte og mat. Dagen etter våknet vi til nydelig vær, og vi laget en deilig frokost med egg og bacon. Det gikk ikke lenge før Marianne begynte å klage på varmen. Det var ubehagelig til tider. På vei til Mohidleren måtte vi gå litt tilbake på samme sti som vi kom fra dagen før, før vi måtte ta av på en umerket sti. Vi gikk litt og lurte på om vi var på rett vei. Etter litt leting fant vi endelig grotten som vi lette etter. Vi måtte gå langs et vann og drev litt ekstremsport for å komme oss til grotten. For å komme oss inn i grotten måtte vi nesten legge oss ned på bakken og åle oss inn, men det gikk veldig bra. Etter at vi hadde vært på Mohidleren gikk turen videre til Blåfjellenden, en tur over store flater med bart fjell og åpent landskap. Her oppe i høyden var det tid for matpause. Den tok vi ved et lite vann hvor vi samtidig kunne kjøle føttene våre. Kaldt, men veldig behagelig. Det tok tid før vi endelig fikk syn på den neste hytten. Etter 7 lange timer kom vi endelig til hytten. Varme og slitne og fulle i gnagsår. Dagen etter fortsatte vi ned Fidjadalen til Månafossen.