Selvikstakken

17.09.06

597 moh / 5,5 timer

For å nå målet til denne turen måtte vi kjøre lenger enn vi hadde forestilt oss på forhånd. Vi kjørte forbi Høle og videre til Hommeland og mot Oltedal. Vi parkerte ved Seldalsheia, samme parkeringsplass som Bynuten. Vi hadde med oss 2 vennepar som ville ta turen sammen med oss. Vi startet turen ved å gå Lysevegen, som er en gangsti et godt stykke før vi begynte på et nokså ulendt terreng. Denne veien er også felles for de som vil gå til Bynuten. Vi gikk veldig mye opp og ned i løpet av turen. Da vi trodde vi nesten var på toppen, viste det seg at vi skulle ganske bratt ned igjen før vi begynte på siste oppstigning. Og det var siste stigning før toppen. Fra toppen hadde vi utsikt over Høgsfjorden, Lysefjorden og Strandalandet. Dessverre var det ikke så god sikt da vi var der, men vi kunne likevel nyte utsikten. På toppen var det også en stor og tydelig varde, men ingen protokoll. Det var en del vind på turen så vi hadde ikke de veldig lange pausene, vi hadde de heller ofte. Vi hadde den første matpausen før vi skulle begynne den virkelige stigningen, også en på toppen av Selvikstakken. Vi gikk en annen vei ned, og dermed ble det en skikkelig rundtur, før vi kom til veiskille og gikk siste rest av turen på samme sti som vi kom opp. Det var en veldig fin tur, men det skyet over i løpet av turen og ble litt kaldere i luften.